De 5 leukste creatieve herfst activiteiten voor kinderen

Herfst, herfst wat heb je te koop?

Moeilijkheidsgraad:
1/5
Kosten:
1/5

Hoera! Het regent… we gaan naar buiten! 

Ik hou zou van de herfst. Met een regenpak en laarzen aan is springen in elke plas die je tegenkomt misschien wel de allerleukste buitenactiviteit die er bestaat.

Ondertussen wandel je door de natuurschatkist die de herfst heet. Zien de kinderen de verschillende vormen van de bladeren?  En voelen ze dat een kastanje glad is? En het schilletje juist scherp? Het takje voelt ruw. Het blaadje kun je buigen en het takje niet. 

Thuis, gezellig en warm alle materialen die zijn verzamelt sorteren. Een prachtige herfsttafel prijkt in de woonkamer als herinnering van een geweldig avontuur!

Vandaag mogen we nat worden!
Spiegeleffect in het water
En nu is kan ik niet mezelf zien. Hoe kan dat?
Samen weer naar huis.

DIFFERENTATIE:

Makkelijker:
Ge Voor zeer jonge kinderen kun je een wandelwagen meenemen. 

Moeilijker:
Hoewel ook oudere kinderen springen in plassen over het algemeen leuk vinden kun je de plassentocht interessanter maken door een foto of filmopdracht mee te geven. Voor een slow-mo maken van het opspannende water levert mooi resultaat op. Als je het filmpje achterstevoren speelt wordt het heel grappig. 

Pedagogische tip: 
Sommige kinderen houden niet van ‘vies’. Dwing deze kinderen vooral niet om mee te doen, dit werkt over het algemeen juist averechts: iets wat zij als ‘niet leuk’ ervaren wordt dan ook nog eens geassocieerd met het ontnemen van vrijheid. Door te zien hoeveel plezier andere kinderen hebben kan het kind op natuurlijk wijze verleid worden om wel mee te doen. Mocht een kind hier toe overgaan, leg er dan tijdens het spelen zelf geen nadruk op (ook niet met complimentjes). Later, bijvoorbeeld thuis, kan je wel je waardering uitspreken over de moedigheid. Het fijnst voor het kind is om dit één-op-één te doen. 

ONTWIKKELINGSGEBIEDEN

Persoonlijke competentie:

    • Taalontwikkeling: nat, droog, koud, warm, regen.
    • Motoriek en bevordering zelfredzaamheid door het zelf aantrekken van de jassen, laarzen etc. 
    • Grote motoriek: springen, stampen, dansen, schoppen
    • Ontdekken spiegeleffect in de plassen

Normen en waarden:

    • zorg voor de omgeving: waardering van de natuur
Het regent niet meer maar die paraplu is zo interessant!

Welke kleuren en vormen zie je? Voelt het glad of stroef?

Moeilijkheidsgraad:
1/5
Kosten:
1/5

Op takkenjacht! 

Takken zijn qua grootte indrukwekkend. Voor kleine kinderen al helemaal. Misschien is de tak die jullie vinden wel net zo groot als een peuter zelf! Takken hebben ook iets magisch: met alle kleine takjes, uitlopertjes, wisselende structuren en als je geluk hebt nog een blaadje er aan of een beetje dat er voorzichtig uit kruipt… 

Kunnen de kinderen raden wat het lid, de stam, een twijgje, knoest, bladoksel of eindknopas als ze geblinddoekt (theedoek) zijn? 

Samen een tak versieren is niet alleen super gezellig maar voor veel peuters ook een eerste project van echte samenwerking. Door de grootte van de tak is er ruimte voor elk kind op dat op zijn eigen niveau te doen. Door overleggen en taken te verdelen of makkelijker: parallel aan elkaar. 

Qua materialen kun je zo ver gaan als je zelf wilt. Je kunt natuurlijk materiaal (blaadjes, besjes etc) gebruiken maar ook papiertjes, lintjes, creppapier of stukjes stof. Natuurlijk kunnen er ook dingen aan de takken gehangen worden als je wilt. 

Op zoek naar de mooiste schatten!

Tip voor kledingbehoud! 

Gebruik voor jonge kinderen geen sterke lijm maar een potje aangemaakt behangersplaksel. Oude overhemden achterste voren zijn prima schorten. 

DIFFERENTATIE:

Makkelijker:
Geef erg jonge kinderen enkel de natuurschatten zoals kastanjes. Zo kunnen ze voelen en horen zij erbij. Let op: jonge kinderen voelen niet alleen met hun handen maar ook met hun mond (tactiel). Hou hier rekening mee bij het aanbieden van spullen. Eventueel (als je bang bent dat je te weinig overzicht kunt houden) kun je ook een aantal kastanjes in een plastic zitzakje doen en deze met tape op de tafel (van de kinderstoel) plakken. Zo kan de baby wel spelen maar niets binnen krijgen. 

Moeilijker:
Oudere kinderen kunnen met complexere materialen werken zoals strijkkralen, haakgaren om de tak vlechten (eventueel met behulp van een breivork) of beschilderen. Helemaal spannend is de tak bewerken met een mesje of houtbrander. Natuurlijk altijd onder direct toezicht. 

ONTWIKKELINGSGEBIEDEN

Persoonlijke competentie:

    • plakken: hand-oogcoördinatie, ruimtelijk inzicht (waar past het beste wat?) en zelfbeheersing (niet te veel lijm gebruiken). 
    • Taal: groot, groter, grootst, klein, kleiner, kleinst, ruw, glad, dik, dun. 

Sociale competentie:

  • Samenwerken door overleg, afspraken maken over de aanpak en het maken van een taakverdeling
  • Op komen voor eigen mening en luisteren naar de mening van een ander (wie vind wat mooi? wat is de beste methode om iets aan te pakken?).
  • Waarderen van de vaardigheden en inbreng van anderen en zelf ervaren om gewaardeerd te worden. 

Normen en waarden:

    • zorg voor de omgeving: waardering van de natuur

Film tip! 

Knoester (er zijn drie delen) is een geweldige Noorse film over vriendschap en … takken. (Te zien via Videoland en NPO start) 

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *